Alle vragen
Hoe ben ik als aanbieder verzekerd?
Voor elke klus die je uitvoert via Welbi betaalt de aanvrager bovenop je uurloon telkens een vergoeding van € 2 per uur. Deze vergoeding omvat o.a. je verzekering waardoor zowel jij als de aanvrager verzekerd zijn.
Hoe ben ik als aanvrager verzekerd?
Voor elke klus die iemand voor je uitvoert, betaal je als aanvrager telkens een vergoeding van € 2 per uur bovenop het gewenste uurloon van de aanbieder. Deze vergoeding omvat o.a. de verzekering waardoor zowel jij als de aanbieder verzekerd zijn.
Hoe bepaal ik mijn tarief?
Als aanbieder bepaal je per dienst zelf je tarief. Sommige taken zijn nu eenmaal zwaarder of intensiever, waardoor de prijs wat hoger kan liggen. Er is evenwel een minimum- en maximumbedrag van respectievelijk € 2 en € 13 per uur van toepassing. Voor ieder begonnen uur mag je minstens een half uur aanrekenen. Bijvoorbeeld: wanneer je 1 uur en 15 minuten werkt, mag je eventueel anderhalf uur aanrekenen.
In onze app vind je per dienst een prijsvoorstel met de gemiddelde uurprijs.
Hoe doe ik beroep op de verzekering?
Bij een schadegeval of ongeval neem je best zo snel mogelijk contact op met een Welbi-gezicht in een Welbipunt. Die Welbipunten vind je terug op de website van Welbi of je mailt naar hallo@welbi.be. Je kan ons ook telefonisch contacteren op het nummer 078/05 01 48.
Hoe kan ik chatten op Welbi?
Stel dat je een zoekertje hebt gevonden dat jou interesseert. Hoe leg je dan contact met de aanbieder? Via onze chatfunctie natuurlijk! Om jou snel en eenvoudig uit te leggen hoe je kan chatten op Welbi hebben we voor jou een filmpje klaar!
Hoe kan ik mijn account verwijderen?
Als je niet langer actief wil zijn op ons platform, dan kan je je account verwijderen op de website of via de app. We tonen je, met enige spijt, hoe dit precies verloopt:
Hoe kan ik mijn profielgegevens aanpassen?
Ga naar Beheren> Instellingen > Profiel om je gegevens aan te passen.
Hoe kies ik enkel klusjes in mijn buurt?
Je bepaalt op elk moment zelf waar, waarbij en wanneer je wil helpen. Je ziet bij elk zoekertje duidelijk de locatie.
Daarnaast kan je zelf eenvoudig instellen binnen welke straal rond je woonplaats je wil helpen. Eens ingesteld zie je enkel de relevante zoekertjes binnen die straal.
Hoe kies ik helpende handen uit mijn buurt?
Wanneer je een zoekertje plaatst, krijg je onmiddellijk de keuze naar welke aanbieders we je zoekertje mogen uitsturen. Bij elke aanbieder wordt duidelijk zijn of haar locatie vermeld. Daarnaast kan je de lijst met aanbieders ook filteren op afstand tot je woonplaats.
Hoe maak ik een profiel aan als aanbieder?
Als aanbieder kan je eenvoudig een profiel aanmaken als aanbieder via onze website of app.
Hoe maak ik een profiel aan als aanvrager?
Een profiel aanmaken als aanvrager kan eenvoudig via onze website of app.
Hoe wordt er rekening gehouden met transportkosten?
De aanbieder kan steeds een uurtarief voor het vervoer aanrekenen van minimum € 2 en maximum € 13. De aanvrager en aanbieder spreken het tarief af. Bovenop het uurtarief kan een kilometervergoeding worden afgesproken. Ook dit is een afspraak die aanbieder en -vrager onderling maken. Hiervoor is een veld met extra kosten voorzien in het platform. Ter informatie: het forfait voor beroepsverplaatstingen bedraagt € 0,4259 per kilometer.
Ook voor andere diensten kunnen er extra kosten worden aangerekend. Zo kan de aanbieder bijvoorbeeld een vergoeding vragen voor het gebruik van zijn eigen materiaal.
Hoe verloopt de betaling?
Wanneer de aanbieder een dienst geleverd heeft, keurt de aanvrager deze achteraf goed. Na de goedkeuring gaat de hulpvrager over tot een online betaling. Hiervoor zal een betaalpagina worden geopend waarop de online betaling gebeurt. Deze betaling komt op de rekening van Welbi, die de betaling verwerkt.
Je hoeft je als hulpvrager of aanbieder geen zorgen te maken over belastingen of onkosten, deze worden door Welbi in orde gebracht. Na aftrek van alle genoemde en wettelijke kosten stort Welbi het bedrag aan de hulpaanbieder. Welbi betaalt aan de hulpaanbieder het netto-bedrag uit.
Hoeveel belasting betaal ik als hulpaanbieder?
Vanaf 1 januari 2021 geniet je in het systeem van deeleconomie van een gunstig belastingtarief van 10,7% (op het bedrag dat de aanvrager betaalt). Dit belastingtarief trekt Welbi automatisch van je inkomsten af.
De hulpvrager betaalt het verschuldigd bedrag aan Welbi en Welbi betaalt aan de aanbieder. Wanneer de hulpvrager de aanbieder betaalt, ontvangt de hulpaanbieder het nettobedrag.
Welke kosten mag de hulpaanbieder aanrekenen:
- een uurtarief van minimum 2 euro en maximum 13 euro * het aantal gepresteerde uren
- extra kosten voor gebruik van eigen materiaal
Welke kosten rekent Welbi aan
- 2 euro per uur voor verzekering en gebruik van het Welbi platform. De hulpvrager betaalt deze kosten.
De 10,7% belasting wordt berekend op (1) + (2) + (3) . Die belasting wordt in mindering gebracht van het totaal bedrag van (1) de uurvergoeding en (2) de extra kosten. Een concreet voorbeeld:
- je presteert twee uur voor 8 euro per uur = 16 euro
- en vraagt 10 euro voor gebruik van je materiaal = 10 euro
- Welbi rekent per uur 2 euro extra voor verzekering en voor gebruik platform.= 4 euro
De 10,7% wordt berekend op (1) 16 euro + (2) 10 euro + (3) 4 euro = 30 euro. 10.7 % op 30 euro is 3.21. De aanbieder ontvangt een netto inkomen van 26 euro – 3,21 euro = 22.79 euro. Dat bedrag wordt op jouw belastingsbrief niet meer bij je inkomsten gevoegd, en blijft dus je netto inkomst..
Je ontvangt jaarlijks een fiscaal attest van Welbi, zo heb je geen gedoe en ben je steeds in orde. Als aanbieder hou je zelf ook best bij wat je verdient op andere deelplatformen, aangezien dit ook in rekening gebracht wordt en je maximum 6540 euro per jaar mag verdienen via dit systeem. Meer informatie vind je in het Staatsblad van 22 december 2020.
Hoeveel kan ik als hulpaanbieder maximum bijverdienen aan het voordelig belastingtarief?
Als aanbieder kan je onder de wetgeving deeleconomie tot € 7170 bruto per jaar (grensbedrag 2023) bijverdienen aan een gunstig belastingtarief van 10,7%. (Inkomsten van alle deelplatformen en uit vernigingswerk samen). Opgelet: indien het grensbedrag in een bepaald kalenderjaar wordt overschreden, kan je ook voor het volgende jaar geen toepassing meer maken van het gunstig belastingsyteem.
Is Welbi actief in heel België?
Welbi is actief in heel Vlaanderen.
Is Welbi enkel voor niet-professionals?
Ja. Alle aanbieders op Welbi bieden diensten aan als bijverdienste, en zijn niet-professionals. De bedoeling van Welbi is om je in contact te brengen met mensen in je buurt die graag een handje helpen. Welbi is geen platform om professionele arbeidskrachten te vinden.
Is Welbi legaal?
Zeker en vast. Welbi is een deelplatform dat valt onder de deeleconomie wetgeving. Welbi is ook een platform dat erkend is door de federale overheid.
Is er sprake van een werknemer-werkgever relatie tussen de vrager en aanbieder?
Nee. Welbi faciliteert een deelplatform waar vragers en aanbieders elkaar vinden. Wanneer je actief bent op een deelplatform val je onder de wetgeving deeleconomie waarbij niet-professionele particulieren diensten uitvoeren voor andere particulieren.
Kan ik enkel mensen uit mijn buurt helpen?
Je kan gerust de straal waarbinnen je wenst te helpen heel ruim zetten. Tenslotte help je waar je zelf wil. Opgelet: je ziet enkel zoekertjes binnen jouw opgegeven regio dus hou hier rekening mee en mis geen enkel zoekertje!
Kan ik helpende handen aanvragen voor andere mensen?
Ja. Het enige wat je daarvoor moet doen, is een extra profiel toevoegen aan je account. Je kan ook zowel aanbieder als aanvrager zijn op Welbi.
Kan ik het statuut vrijwilliger combineren met het statuut deeleconomie?
Ja. Vrijwilligerswerk doe je voor een organisatie en is vrij en zonder verplichting. De activiteiten die je uitvoert via Welbi vallen onder de wetgeving deeleconomie, het zijn diensten die een particulier levert aan een andere particulier via een erkend deelplatform. Vrijwilligersovereenkomsten staan los van dit statuut ‘deeleconomie’.
Kan ik verschillende personen helpen?
Ja. Je mag zoveel mensen helpen als je wil.
Kan ik verschillende zoekertjes plaatsen op Welbi?
Ja, je kan zoveel zoekertjes plaatsen als je wil.
Kom ik als aanbieder in een hogere belastingschijf terecht?
Als je actief bent op een deelplatform val je onder de wetgeving deeleconomie. Als je onder het jaarlijkse grensbedrag van € 7170 bruto blijft, dan worden jouw inkomsten beschouwd als diverse inkomsten. Deze worden niet opgeteld bij je professionele inkomsten, waardoor je niet in een hogere belastingschijf valt. Je houdt zelf best goed bij hoeveel je reeds hebt verdiend op Welbi, op andere deelplatformen en onder het stelsel van het verenigingswerk. Al deze inkomsten worden immers mee in aanmerking genomen om te beoordelen of het bedrag van € 7170 (grensbedrag 2023) dat je maximaal per kalenderjaar mag verdienen via dit systeem niet wordt overschreden.
Komt Welbi in aanmerking voor tegemoetkoming ifv Persoonlijk Assistentiebudget of Persoonsvolgend Budget?
Ja, als erkend deeleconomieplatform komen de kosten die via Welbi gemaakt worden in aanmerking voor PAB of PVB. Een document met de overeenkomst dat je kan aanvullen vind je hier:
overeenkomst Welbi - PAB PVB.pdfMag ik als student bijverdienen via het deelplatform Welbi?
Ja. Als student moet je wel rekening houden dat je bepaalde grenzen niet overschrijdt, om fiscaal ten laste te blijven van je ouders.
Kijk hier voor de exacte bedragen.
Mag ik als zelfstandige actief zijn op Welbi?
Nee, als zelfstandige mag je de activiteiten die je verricht onder je zelfstandig statuut niet uitvoeren op Welbi. Welbi is immers uitsluitend voor en door niet-professionals. De activiteiten die je occasioneel verricht via een deelplatform vallen onder de ‘diverse inkomsten’.
Mag ik diensten verlenen op Welbi als ik een uitkering ontvang?
We raden je aan om contact op te nemen met de bevoegde instantie van jouw uitkering om zeker te zijn of dit geen invloed heeft.
Mag ik een flexi-job combineren met inkomsten via deeleconomie?
Ja hoor! Het is geen probleem om een flexi-job uit te oefenen en daarnaast nog bij te verdienen via het statuut van deeleconomie.
Waarom zou ik Welbi gebruiken?
Welbi brengt mensen uit je buurt samen om elkaar te helpen. Betaalbaar en betrouwbaar voor wie helpende handen zoekt, gemakkelijk en snel voor wie wil helpen. Welbi is eenvoudig, betrouwbaar en fiscaal voordelig.
Waar vind ik de Welbipunten in mijn buurt?
In onze fysieke Welbipunten kan je terecht met al je vragen of problemen. Je vindt een overzicht van alle Welbipunten op deze pagina.
Waarom kan ik geen aanbieders of vragers in mijn buurt vinden?
Het is mogelijk dat in bepaalde regio’s minder vragers of aanbieders actief zijn. We doen er alles aan om op zoveel mogelijk locaties nieuwe aanbieders en vragers te vinden. Ken je iemand in jouw buurt die als aanbieder diensten wil leveren? Moedig hen dan zeker aan om zich op Welbi te registreren.
Waarom is er een bijkomende kostenvergoeding van €2?
Voor elke klus betaalt de aanvrager telkens een vergoeding van € 2 per uur. Deze bestaat uit de BTW, verzekeringen, betalingskost, administratiekost en eventuele ondersteuning bij klachten en problemen.
Wat als ik een dienst wil wijzigen of niet meer aanbieden?
Via de website of app kan je makkelijk de diensten die je momenteel aanbiedt, wijzigen of schrappen. We helpen je even op weg hoe je dit exact kan doen:
Wat als ik niet tevreden ben over de uitgevoerde klus?
Ga steeds in overleg met elkaar. Misschien kunnen er nog aanpassingen gebeuren. Je wordt ook steeds uitgenodigd om een review te delen. Geraken jullie er echt niet uit, dan kan je steeds met ons contact opnemen of op het deelplatform zelf via het klachtenformulier een klacht indienen. Wij contacteren jou dan zo snel als mogelijk.
Wat als ik prestaties van het jaar voordien nog moet ingeven bij mijn belastingsaangifte?
Alle prestaties van het vorige jaar die in het huidige jaar worden ingegeven bij je belastingsaangifte en goedgekeurd worden, tellen mee als inkomsten voor het huidige jaar.
Wat betekent "verzekerd"?
Wanneer je via Welbi een klusje klaart of ander zoekertje uitvoert, zijn zowel jij als de aanvrager verzekerd voor volgende zaken:
- Burgerlijke aansprakelijkheid voor lichamelijke en stoffelijke schade
- Rechtsbijstand
- Persoonlijke ongevallen (met inbegrip van de verplaatsing van en naar de hulpvrager)
De franchise per schadegeval “als men aansprakelijk is voor stoffelijke schade” bedraagt 250 euro.
Wat doe ik als de betaling op zich laat wachten?
Als je de betaling niet meteen ontvangt, geef je dat aan via een klachtenformulier. Welbi zal vervolgens contact opnemen met de hulpvrager om de oorzaak van de vertraging te achterhalen. We doen het nodige om je vergoeding zo snel mogelijk in orde te brengen. Eenmaal je het formulier hebt ingevuld, hoef je dus verder niks meer te doen. Ook kan je steeds telefonisch 078 05 01 48 en per mail hallo@welbi.be terecht bij Welbi.
Wat is de minimumleeftijd om als hulpaanbieder actief te zijn op Welbi?
Je moet minstens 16 jaar oud zijn.
Wat is een deeleconomie?
Deeleconomie is gebaseerd op het ruilen en delen van ruimtes, goederen, werktuigen, geld, kennis en diensten. Bijklussen in de deeleconomie betekent dat particulieren onderling diensten mogen aanvragen en uitvoeren tegen betaling. Ze maken hierbij gebruik van een erkend platform zoals Welbi dat alles coördineert.
Welke vereniging heeft Welbi opgericht?
Welbi is een initiatief van zorggroep Curando: een vereniging zonder winstoogmerk met 1200 medewerkers en meer dan 350 jaar ervaring. Een begrip in de Vlaamse zorgsector.
Meer informatie vind je op www.curando.be.
Wie kan een helpende hand worden op Welbi?
Iedereen vanaf 16 jaar kan zich als aanbieder opgeven op Welbi. Enkel niet-professionals mogen aanbieder worden. Elke aanbieder die zich aanbiedt op Welbi moet akkoord gaan met onze algemene voorwaarden, en wordt beoordeeld door de aanvragers. Zo ben je als aanvrager zeker dat je via Welbi in contact komt met betrouwbare personen.
Wie mag een zoekertje plaatsen op Welbi?
Iedere volwassene (16+) kan met een zoekertje op Welbi terecht. Of het nu voor jezelf, een kennis of een familielid gaat. Heb je kinderen thuis en kan je wat extra hulp kan gebruiken, zoek je hulp voor een familielid dat slecht ter been is of heb je zelf een klusje waar je zelf niet goed in bent? Je kan om eender welke reden een beroep doen op de niet-professionele aanbieders van Welbi.
Zijn zowel vrager als aanbieder verzekerd?
Ja. Burgerlijke aansprakelijkheid voor lichamelijke en stoffelijke schade, rechtsbijstand en persoonlijke ongevallen (met inbegrip van de verplaatsing van en naar de hulpvrager) zijn van toepassing. De franchise per schadegeval “als men aansprakelijk is voor stoffelijke schade”, bedraagt 250 euro.
Ben je er nog niet helemaal uit?
Neem contact met ons op
Liever telefonisch?
Geen probleem!
We helpen je graag verder met je vragen en bieden persoonlijke ondersteuning.
078/05 01 48Onze welbipunten
In onze fysieke Welbipunten kan je terecht met al je vragen of problemen.
