Zorgorganisatie Exalta stapt mee in Welbi-verhaal

Niet geheel toevallig stapt vandaag Exalta vzw mee in het Welbi-verhaal. 23 juni is dag van de mantelzorger, dé dag waarop mantelzorg net dat tikje zichtbaarder wordt en we mantelzorgers appreciatie en erkenning geven die ze elke dag van het jaar verdienen. Net daar staat Welbi voor, mensen ondersteunen op vlak van klusjes, shoppen, vervoer, oppas, digitale ondersteuning en een babbel. Hen ontlasten zodat zij zich kunnen focussen op wat voor hen belangrijk is. Exalta stapt dan ook vol enthousiasme mee in het Welbi-verhaal.

Samen sterk

“In ons Dagverzorgingscentrum De Blaisant krijgen we nu al zéér frequent uiteenlopende hulpvragen van zowel bezoekers als mantelzorgers. We merken dat er soms kleine taakjes zijn zoals vb. een huisdier uitlaten, thuisoppas vinden buiten de uren van het dagcentrum, kleine klusjes waar personen hulp bij zoeken. Het deelplatform Welbi kan voor onze doelgroep echt kansen bieden tot meer ondersteuning aan huis. Aangezien we de toegang tot betaalbare hulp voor iedereen zeer belangrijk vinden, willen we ons inzetten zodat zowel hulpbehoevenden als aanbieders van hulp elkaar kunnen vinden. Als mensen door een kort gesprekje met ons of een beetje extra begeleiding bij het aanmaken van een profiel of het downloaden van een app in hun eigen buurt helpende handen kunnen vinden dan vinden we dat de moeite waard.” aldus Liesbet Hebbelinck, Exalta Sint-Jozef.

Ook bij Curando zijn ze enthousiast. “Welbi wil mensen langer én beter in een vertrouwde thuisomgeving laten wonen. De dienst wil bouwen aan een samenleving waarbij zorg betaalbaar blijft en vereenzaming tegengegaan wordt. Ook jonge mensen kunnen genieten van de diensten van Welbi. Hoe meer organisaties hun schouder onder het platform steken, hoe meer we onze visie kunnen verwezenlijken.” aldus Lissa Boone, projectmedewerker Welbi.

Welbi: flexibel en verzekerd hulp vragen of aanbieden

Mensen die bereid zijn om elkaar met diverse diensten te helpen, kunnen op het platform kiezen uit 6 breed gedefinieerde diensten: vervoer, klusjes, babbel, oppas, digitale ondersteuning en shoppen. Registeren kan via www.welbi.be of via de app. Welbi is toegankelijk vanaf 16 jaar. Helpende handen kunnen minimum 2 euro en maximum 13 euro per uur vragen, naast extra kosten voor gebruik van eigen materiaal. Hulpvragers betalen, naast de vergoeding aan de hulpaanbieder, een bijkomende vergoeding van 2 euro per uur, die de kosten voor btw, verzekeringen, betaling en administratie dekt.

Welbipunt

Een grote troef van Welbi zijn de fysieke Welbipunten. Op deze locatie kan iedereen terecht met allerlei vragen. Dit maakt van Welbi een unieke dienstverlener binnen de deeleconomie. In Gent komt er een nieuw Welbipunt in dagverzorgingscentrum De Blaisant, dat deel uitmaakt van WZC Exalta Sint Jozef. Hiermee wil Exalta graag een drempelverlagend fysiek punt oprichten waar mantelzorgers terecht kunnen met vragen. Wie wil langskomen, kan bellen naar 09 265 82 70. Spontaan langskomen voor korte vragen mag ook tussen 9.30 uur en 11.30 uur en tussen 14.00 uur en 16.30 uur. Mocht het zijn dat er door de drukte van de dag op dat moment weinig tijd is, dan wordt er een nieuw moment ingepland in overleg met de bezoeker.